کد مطلب:276500 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

وفا به عهد الهی
دعا كردن برای فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام وفا نمودن به عهد و پیمان



[ صفحه 518]



الهی است كه از اهل ایمان گرفته شده. و بررسی این مطلب در چند قسمت بیان می گردد:

اول: تردیدی نیست كه وفای به عهد خداوند واجب است، به مقتضای قرآن كریم و به حكم عقل سلیم این امر مسلّم است، خداوند - عزّوجلّ - می فرماید: «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ»؛ [1] به عهد من وفا كنید به عهد شما وفا نمایم.

و فرموده خدای متعال: «وَأَوْفُوا بِالعَهْدِ إِنَّ العَهْدَ كانَ مَسْؤُولاً»؛ [2] وفای به عهد كنید كه از عهد پرسیده می شود.

و فرموده: «أَفَمَنْ یَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ الحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمی إِنَّما یَتَذَكَّرُ أُولُوا الأَلْبابِ الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلا یَنْقُضُونَ المِیثاقَ»؛ [3] آیا كسی كه یقین می داند كه آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، حق است، مساوی و یكسان است با كسی كه كور است [و كافر] ، تنها خردمندان متذكر این حقیقت می شوند، آنان كه عهد خدا را وفا می كنند و پیمان را نمی شكنند.

و باز فرموده: «وَالَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ وَیَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأَرْضِ أُولئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»؛ [4] و آنان كه پس از پیمان بستن، عهد خدا را شكستند، و هم آنچه را كه خداوند به پیوند آن امر كرده گسستند و در زمین فساد نمودند، آن ها را لعنت خدا و منزلگاه دوزخ نصیبت است.

دوم: در روایات متعددی كه از ائمه اطهارعلیهم السلام روایت شده عهد، به ولایت امامان تفسیر گردیده است، چنان كه در كافی از حضرت امام صادق علیه السلام آمده كه فرمود: و ما ذمّه و حرمت خدا هستیم و ما عهد الهی هستیم، پس هركه به پیمان ما وفا كند عهد الهی را وفا نموده، و هركس آن را بشكند حرمت و عهد الهی را شكسته است. [5] .

و در مرآة الانوار از امام صادق علیه السلام درباره آیه شریفه: «إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً»؛ [6] ؛



[ صفحه 519]



مگر آن كس كه نزد خداوند عهدی گرفته باشد. فرمود: یعنی آن كه به ولایت علی و امامان بعد از اوعلیهم السلام برای خدا دینداری كند كه همان است عهد او نزد خداوند.

و نیز از كنز الفوائد از امام صادق علیه السلام درباره فرموده خداوند: «وَأَوْفُوا بِالعَهْدِ إِنَّ العَهْدَ كانَ مَسْؤُولاً»؛ [7] و به عهد وفا كنید كه حتماً از عهد سؤال می شود. آمده كه فرمود: عهد آن است كه پیغمبرصلی الله علیه وآله بر مودّت ما و اطاعت امیر المؤمنین علیه السلام از مردم گرفته است.

و اخبار بسیار دیگر.

و ظاهراً بیان این مطلب به خصوص از باب ذكر اهمّ افراد و اعظم مصادیق است، نه این كه پیمان و عهد منحصر در همین باشد، واللَّه العالم.

سوم: وفای به عهد یاد شده با شش امر حاصل می گردد:

1 - یقین قلبی به امامت و ولایت آن ها و تسلیم به آنچه از آن ها وارد شده است.

2 - مودّت قلبی نسبت به آنان.

3 - بغض دشمنانشان و كسانی كه بر آنان جلو افتادند [و خلافت را غصب كردند] .

4 - اطاعت و پیروی از آنان در تمام اوامر و نواهی ایشان.

5 - اظهار اعتقاد قلبی به آنان به وسیله زبان و اعضای بدن - به مقدار توانایی و استطاعت -.

6 - یاری كردن آن ها در هر حال به مقتضای آن.

و این عناوین شش گانه در دعا برای مولایمان صاحب الزمان علیه السلام و درخواست تعجیل فرج آن حضرت از خداوند تحقق می یابد و این مطلب روشن است و نیازی به بیان ندارد.


[1] سوره بقره، آيه 40.

[2] سوره اسراء، آيه 34.

[3] سوره رعد، آيات 19 و 20.

[4] سوره رعد، آيه 25.

[5] كافي: 221:1.

[6] سوره مريم، آيه 87.

[7] سوره اسراء، آيه 34.